söndag 24 oktober 2010

Rubba inte mina cirklar!




Det påstås att när romarna invaderade Syrakusa var Arkimedes fullt upptagen med att rita cirklar. När en romersk soldat kom och störde skrek han ”rubba inte mina cirklar!”. Soldaten som vaknat på fel sida stötte ned honom. Huruvida soldaten visste om att gubben han dödade var samtidens störste vetenskapsman eller om han trodde det bara var vanlig surgubbe med raklödder i öronen är oklart. Klart är i alla fall att Arkimedes aldrig blev klar med sina cirklar och därför inte fick chansen att streaka i triumf som han gjorde när han kom på Arkimedes princip. Det triumfstreakas på tok för lite nu för tiden. Om Steven Hawkins rullade naken genom Cern skulle ansökningarna till de naturvetenskapliga utbildningarna skjuta i höjden. Jag streakade inte när jag gjort klart de här cirklarna, men ursäktar mig med att det inte ledde till ett vetenskapligt genombrott och att det var två grader kallt ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar