fredag 27 maj 2011

Veckans outfit: Konstnären Kikki de la Richelieu

...heter egentligen Jonas Björk men lystrar enbart till sitt artistnamn., ”Jag vill inte veta av mitt slavnamn” säger han. Konstnären, som för närvarande pluggar på Beckmans designhögskola, säger sig ha en helt unik stil ”Jag är one of a kind. Ingen har klätt sig som mig.” säger han och rättar till glasögonen från Hugo Boss. ”Jag bär inte kläder, jag bär konst. Hela mitt liv är ett performance.”
Del av denna performance är en vintagekavaj med vit skjorta och smal slips(han är noga med att poängtera att den är smal). Luvan har han designat själv, ”Det är en phallisk tomteluva som visar vad som driver människan framåt. Den funkar som när man hänger en morot framför en åsna. Jag klär mig som en Jenny Nyströmtomte. Jag är ensam om det, ingen annan har fattat än. Tomten är det nya leverpastej.”
Luvan kompletteras av knäbyxor och strumpor från en folkdräkt och ett par träskor från Holland, ett land som Kikki håller för mycket bättre än Sverige. ”Sverige är så efter. Holland är mera levande. Man kan uppleva äkta konst där. Jag var på en grym konsert där förra veckan med ett band som nästan ingen har hört talas om. Det var grymt, den hölls i ett övergivet bryggeri, nästan inget folk alls. Sjukt intimt liksom, inte ens bandet var där. Dom hade lämnat en I-pod med en spellista några veckor tidigare. Nu finns inte bandet mer, dom har splittrats. Sånt kan man inte uppleva i Sverige, Sverige är det nya didgeridoo .” Säger han och stryker sig över porrfilmsmustaschen, som också är en del av hans konstnärliga gärning. ”Porrmusch är det nya Baader-Meinhof-ligan” förklarar han medan han pillar på sin i-phone som sitter fast på en käpphäst. Det är viktigt för honom att alltid ha tillgång till den, därför har han skapat arrangemanget med käpphästen för att alltid ha den till hands, men varför en häst? ”För att hästar är söta” säger han ironiskt och börjar fnittra hysteriskt. Vad har då denna konstnär för framtidsplaner? ”Jag planerar inte framtiden, jag behöver inte. Min blotta existens är stor konst.” På frågan om det hela inte bara är en ursäkt för att slippa anstränga sig blir hans reaktion först tystnad. ”Vasamuseet är det nya anusblekning” svarar han sedan frånvarande.

2 kommentarer:

  1. Sjukt intimt liksom, inte ens bandet var där. Dom hade lämnat en I-pod med en spellista"
    Tack för asbäst kvällsläsning! Skrivet på min smartphone xD

    SvaraRadera
  2. Haha, smartphonehipster!

    ...shit, stavningskontrollen godkände det ordet!

    SvaraRadera