fredag 18 maj 2012

Bryt upp, bryt upp!

Jag gjorde en ny profilbild till mitt deviantartkonto. Inte för att jag är särskilt aktiv där men ändå. Det är kul att kolla på folks profilbilder på olika forum. Eftersom profilbilden är ens ansikte utåt är det naturligt att folk försöker se så bra ut som möjligt. Det vanligaste är att man tar på sig snyggminen och fotar sig med mobilen i badrumsspegeln. Snyggminen innebär för dom flesta lätt putande läppar, lätt höjda ögonbryn, samt huvudet nedböjt på ett sätt så att dubbelhakorna inte syns. Risken med såna bilder är att det lätt kan se ut som man står i badrummet och ser ledsen och uppgiven ut över att man är förstoppad. Om man är kille kan man undvika detta genom att köra hårdminen istället. Hårdminen innebär att man pressar samman läpparna till ett streck och kollar surt in i kameran. Hårdminen gör sig bäst om man fotar den lite underifrån. Helst ska man ha mössa på sig. Problemet med hårdminen är att den i den sedvanliga badrumskontexten inte säger "muckar med mig så muckar du med döden" utan "Fan, idag ska jag skita! om det så är det sista jag gör". Det finns naturligtvis en massa andra trix man kan använda för att få till en profilbild som får en att framstå som en cool framgångsrik människa med koll. Jag valde det beprövade knepet att avbilda mig själv ridande på en vit elefant. Alla metoder har dock en akilleshäl, det ligger i profilbildernas natur att få en att framstå som en idiot. Eftersom det inte går att framstå som frän på en profilbild kan man lika gärna använda den som en ursäkt att rita en apa som är röd i ansiktet.

1 kommentar:

  1. Alltså, det här var nog det bästa självporträttet någonsin.

    SvaraRadera