onsdag 12 december 2012

Lucia

Jag gjorde en liten serie för att testa mer hur det är att tuscha med penselpenna. Det blir snygga linjer men precisionen blir inte densamma som med stålstift, men det är väl bara att öva. Angående serien så är den ett svar på den årliga debatten om lucia som dyker upp i sociala medier såhär års. Det finns en annan teori om Lucias ursprung än den jag presenterar men den är så dåligt underbyggd att jag valde att utelämna den helt. När jag började på serien hade inte debatten om pepparkaksgubbar kommit igång än och när jag gick i skolan hade vi inga pepparkaksgubbar i Luciatåget, så därför saknas de i serien. Jag får väl göra nåt om det nästa år. Jag vill också poängtera att jag inte har sett filmen Cock Pitt. Den kanske är jättebra. Men efter vad jag har läst om den påminner upplägget vääldigt mycket om komedin Tootsie från 1982. Man brukar ju säga att humor är en färskvara, så tanken på att tina upp ett 30 år gammalt koncept gör mig en aning skeptisk. Men som sagt, den kanske är jättebra och jag kastar sten i glashus. För den som vill fördjupa sig i jultraditionernas historia rekommenderar jag Den svenska Julboken av Jan-Öjvind Swahn (främst 1993 års upplaga då den är mer omfångsrik än den nya). PS öppna seriesidorna i ny flik om dom blir för små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar